Monday, May 21, 2012

Antara Pemimpin atau Dipimpin?

Assalamualaikum.


Before CIK DILLA proceed to the entry..ad sedikit yang ingin CIK DILLA kongsikan mmndgkan kte hmpir msuk ke bulan JUN.nope la CIK DILLA..bulan REJAB.

4 BULAN SUCI(dihormati) iaitu:

  • Muharram
  • Rejab
  • Zulkaedah
  • Zulhijjah
adalah bulan yang dilarang berPERANG!

Ok la ..berbalik pada entry kali ni.sebenarnye ia mrupakan satu prtanyaan sahabat CIK DILLA..da lame da..tapi tbe2 tringat.sblum ni..CIK DILLA tak dapat nak mmberi pndgan ..apatah lagi jawapan y btul2 konkrit..tapi kali ni..bukanla CIK DILLA confident pada jawapan ni..tapi sebagai pandangan.


Alhamdulillah..Allah telah beri peluang kepada CIK DILLA ..untuk merasai sendiri pengalaman menjadi pemimpin dan org yang dipimpin..tpi kbykannye..org yang dipimpin la.hehe.pernah dulu CIK DILLA rase cemburu dgan org yang jadi pemimpin ny..yela..cbe bygkan semue org knal die.semue prlukan dye..tpi..ble da mrsai sndiri..MasyaAllah..ianya hanyalah 'indah khabar dari rupa'..tak tau la ap org laen rse kan..mgkin same atau sbliknye.

Menjadi pemimpin haruslah mmpunyai strategi..kte antara kalangan yang mmpunyai ciri2 pemimpin..ttapi yang mmbezakan pemimpin yang berjaya dgan yang kurg berjaya adlah strategi..btul tak?ini adlah pglaman CIK DILLA sndiri.CIK DILLA pernah rse y CIK DILLA gagal sbgai pmmpin sbb takde strategi yang kuat.


Bagi CIK DILLA untuk mnjadi pemimpin haruslah bersedia dari segi mental dan fizikal..andaikata suatu hari nnt kte terpilih untuk mnjadi pemimpin..tak kisah la.pemimpin kpada kanak2 k..rakan sbaye k..or something else..pertama skali kte kne tau ia adlah suatu AMANAH,.amanah perlu dilaksanakan..cbe fikirkan tntg implikasinye sblum fikirkan tntg yang lain..

Dan sekiranya kte dilucutkan mahupun dipecat atau diberhentikan(same maksud je tu..) dari memegang title PEMIMPIN tu..haruslah kte ingat ..bukannye kte tak bagus atau x layak..cume ad aspek lain yang kte perlu asah lagi utk mnjadi pemimpin yang terbaik..spt..

Khalid bin Al-Walid pernah berkata saat beliau dipecat daripada jawatan Ketua Panglima Tentera Islam oleh Umar bin Al-Khatab:
                                         
"apa sahaja yang kita miliki di dunia ini hanya bersifat sementara.Kita mesti Redha kerana semua yang terjadi adalah dengan izin Tuhan". 

Sedikit coretan pada hari ini..InsyaALLAH ada mase kte bertemu dalam entry yang lain ya !Maaf andai ad salah silap pada tulisan yang ditulis.

Assalamualaikum.
 


No comments:

Post a Comment