Monday, July 22, 2013

Jangan membazir, kawan!

Assalamualaikum and happy Ramadhan!

Kalau dicongak, dikira menggunakan kalkulator Casio-570MS(nak lagi cepat guna jari je.haha) , perjalanan Ramadhan kita hampir menjengah ke pertengahannya, tak dinafikan bulan Ramadhan bulan yang penuh dengan kebaikan. buatlah apa pun kebaikan walau sekecil atom , walau niat sahaja, in sha Allah akan diterima.suke tak?*suke3*

Dah namanya bulan Ramadhan, bazaar Ramadhan pun tak nak ketinggalan. ni salah satu keistimewaan Ramadhan di negara Malaysia, Serius tak tipu!time -time ginila kita dapat tengok pelbagai kuih muih tradisional dijual disamping makanan -makanan yang enak lagi melazatkan. Salah satu kuih yang memang mesti beli time ramadhan ni adalah kuih tepung pelita. I'll tell you, sedap sehingga menjilat jari. tapi bahagian bawah dia jela yang makan sebab maniss, yang tepung tu makan jugak, kena makan bagi mengelakkan pembaziran. ingat air dengan eletrik je kita tak boleh bazirkan, makanan pun termasuk dalam list jugak taw.

Selalunya kalau nak beli makann tu mesti fikir banyak kali, "habis ke tak makanan yang beli ni?", "masuk tekak ke masuk tempat lain?", susah taw, nak2 lagi dak ni dahlah susah nak buat pilihan. tapi kadang-kadang tu terbabas la jugak sebab asyik sangat nak membeli, rambang mata tengok makann yang pelbagai, last2 time sahur, terpaksa buang jugak.sapa lagi nak makan?iftar nanti mesti dah basi. nampak tak pembaziran telah berlaku.huwaaaaa.

So, bagi mengelakkan pembaziran makanan dalam bulan Ramadhan ni, wajib untk menghabiskan makanan tersebut, sama ada yg dimasak mahupun yang dibeli(suke ati je bagi hukum wajib-likely mestilah), dilarang pergi ke bazaar Ramadhan, tengok suke ati je menghalang orang dri pergi bazaar,haha. bukan2 maksudnya pergi bila perlu agak2 macam teringin nak makan something macam AYAM PERCIK,end capslock dilla!kalau rajin pergi setiap hari, pandai2lah mengawal nafsu anda ye!

Percaya tak pembaziran ni satu habit.?tolonglah percayaaa.i beg you! satu tabiat yang selalu diamalkan reflect pada diri kita .mahukah kita dikenali sebagai manusia yang suka membazir?tak nakkk!jadi, jomlah dan marilah , sama2 kita practice di bulan Ramadhan ini untuk kurangkan pembziran, takpe slow2 kita practice hokayy. ni pun peringatan untuk itte jugak.



Siapa saya?walau saya kecik, saya juga tahu bergaya!
saje nak menepek gambar dak kecik ni


p/s :setiap hari dengar suara anak kucing, meow meow meow, tapi bila check kat stor takde pun.sangat pelik bukan.!







No comments:

Post a Comment