Sunday, June 29, 2014

Ramadhan 1 : Khatam Al-Quran

Assalamualaikum =)

Wohoo, its been a while . And i miss blogging. Betul tak tipu!
So, how was your first Ramadhan? Tarawikh? Sahur?*agak agak kalau nak jawab semua pertanyaan ni, do comment in comment box below ya! hehe*

Setiap kali Ramadhan, cita-cita utama yang mesti dan kena capai adalah khatam Al-quran. Kalau nak puasa penuh, em em probability bagi insan yang bernama perempuan memang sikitlah. Faham kan. Permpuan diberi cuti.Nak solat tarawikh penuh pun bergantung pada puasa. Jadi, salah satu perkara yang orang kata in sha Allah perempuan boleh buat terutamanya adalah khatam Al-quran.

One day one juzu'.
Sebab Al-quran ada 30juzu'.
Tapi, bagi perempuan, selalunya kita akan ber'cuti ' puasa paling lama 15 hari. 
So, campur tolak, bilangan hari untuk kita mengkhatamkan Al-quran adalan 14 hari sebab selalunya kita puasa 29 hari. kan kan kan.

Then, kita masuk ke part yang lebih dalam sikit. Bukak hati bukak minda para readers. hahaha
Satu juzu' ada 20 pages. Kalau kita bahagikan dengan 5 kali solat, bermakna setiap kali solat, kita boleh baca 4 pages. Jadi, one day one juzu' berjaya dicapai. Tapi kiraan ini, adlah kiraan worldwide. 

Untuk kita hakak hakak ni, disyorkan up usaha sikit, mungkin satu hari 1 setengah - 2 juzu'. Kalau nak up lagi pun boleh, tapi harus diingatkan kalau baca biarlah dengan bacaan yang betul, tak langgar hukum tajwid, dan tak laju sangat. Yela, wlaupun kita nk khatam, biarlah seelok-eloknya kita faham ayat al-quran. Nanti kurang.. pahala kita dapat.

Oh, sebenarnya kite ni pun bukannya arif sangat, tapi ada sikit pengetahuan, nak la share sikit kan, takkan bile ada cokelat je bru nk share kan..pang!kan da kena, sapa suruh hang sebut cokelat di siang hari haaaa.
So, banyak lagi perkara yang kite boleh buat, sebab Ramadhan ni kan bulan ibadah. Makanya, jomlah kita buat jadual Ramadhan seolah olah ini Ramadhan terakhir kita. Kite pun tengah dalam usaha ni, doakan ye!


Lastly, selamat berpuasa pada sekalian alam yang membaca post ni, dan ampun maaf andai ada salah silap.
Ola ola, gila bola jugak, puasa puasa jangan lmah lemah jak. bhahahaha.
Getting your own spirit!




No comments:

Post a Comment