Saturday, January 5, 2013

Dari kiri ke kanan

Assalamualaikum dan hai2 =)


Setiap detik dan hari yang kita lalui, kita sebenarnya mengalami proses PERUBAHAN. it doesnt matter if it from bad to good or otherwise.setuju?kalau setuju give me five kalau tak setuju, nak buat camane kan..huhu(nak emo plak kat sini.hee) kadang -kadang kita melihat orang di sekeliling kita berubah tanpa kita menyedari akan perubahan kita. satu perubahan boleh mengubah segala-galanya. sebagai contoh, kita mengubah persepsi orang terhadap kita.

 From the appearance, orang boleh kenal kita macamana dan yela apa orang kata 'first look'. so, dari situ kita akan terfikir macam macam like kenapa dia berubah?.apa sebenarnya yang membuatkan dia berubah?dia ni berubah adakah sebab seseorang? appearance berubah tapi dalaman dia berubah jugak ke?see macam2 though manusia ni kan. tapi kalau kita just meninggalkan pertanyaan tanpa mencari jawapan.sampai bila2 pun kita takkan tahu sebabmusabab utama tu.right?

Ada dua jenis ragam manusia walaupun banyak tapi untuk kali ni, dua je yang penting.
Pertama ,mereka yang malu bertanya. mereka nak tahu sebab utama perubahan tu terjadi tapi, perasaan takut dan malu yang menebal dalam dada telah membataskan pertanyaan tersebut. Adakalanya pertanyaan ini boleh jadi sesuatu yang sensetif dan subjektif bagi seseorang dan bagi mereka yang 'open-minded' its okay.

Secondly, mereka yang akan mencari, menggali, mencangkul sampai ke akar umbi dan menggunakan pelbagai cara untuk mendapatkan jawapan. sama ada face-to-face atau mencari sendiri. nampak sangat mereka begitu curious untuk mendpatkan jawapan. yang ni baguslah, mungkin bila mereka dah dapat jawapan, mungkin jawapan tersebut boleh bantu dlm kehidupan mereka pulak kan(banyak la plak mungkinnya,hehe). 

So, tak kisah lah dalam ragam yang mana, tapi suatu benda yang terjadi dan berubah mesti ada sebab utama dan kenapa benda tu berubah. orang selalu inginkan satu perubahan yang baik.mestilah kan,,dah nama pun baik siapa taknak kan .kalau siapa yang tak nak tu memang tak normallah orang tu.hehe. tapi jangan kita endahkan pulak mereka yang secara lahiriahnya kita nampak macam bad guy(guy here is not boy,it both. hope you understand;)), nakal2 gitu , buat masalah sana sini,  tapi dalam lubuk hati dia, mereka juga ingin berubah.

Mungkin mereka belum jumpa someone yang boleh membawa dia ke arah yang lebih baik atau mungkin belum sampai seru atau hati dia yang belum bersedia untuk ke arah itu.wallahu'alam. but please dont discriminate them! they actually need us. bukanlah nak kata kat sini yang kita dah cukup baik untuk membimbing mereka tapi kita tak tahu dengan sedikit bimbingan yang kita beri boleh membawa satu perubahan yang besar. who knows?nobody knows.




Jadi, hendak menjadi atau membuat baik tu mudah, yang membuatkan baik itu susah adalah kita. kan?
satu calitan yang betul2 kena pada tempatnya, akan membawa satu perubahan yang besar. Moga-moga perubahan yang kita lakukan akan membawa kebaikan buat kita dan juga orang di sekeliling kita juga. berdoalah agar hati ini sentiasa tetap-setetap2nya. In sha Allah.



p/s : tadi nak tengok MLM tapi disebabkan tenet sangat lah slow, youtube buffering tak habis2(tak penat ke asyik nak buffering je), jadi idea datang spontan,harapnya adalah yang korang dapat daripada yang tertype di atas walaupun sikit.Keep smile!



No comments:

Post a Comment