Tuesday, January 15, 2013

Seindah warna, seindah rasa

Assalamualaikum.=)

Hai-hai semua,,hari ni disebabkan kerajinan yang melanda, saya telah berjaya menyiapkan dan menghasilkan Puding Jagung.yeayy, give a big applause to me!haha. ok I taw puding jagung ni senang je buat, so takde apa2 lah yang nak dibanggakan kan.tapi niat murniku bukanlah nak berbangga2. just nak kongsikan bersama.(dah macam pantun dua kerat pulak)

Sebenarnya ada kisah disebalik pembikinan Puding jagung ni( macam nak bikin filem je bunyinya)
Masa awal2 nak beli jagung ni, means jagung dalam tin, saya dah tersilap beli, beli yang krimer punya, nak dipendekkan ceghita mak saya pun tak perasan sampailah kat rumah baru tersedar dan terjadilah perbualan antara anak perempuan dan ibunya..:

Ibu :Siapa beli jagung krimer ni?
Saya :Oh,, yang ni, (sambil tunjuk tin jagung tu), kaklong punya, nak buat bubur jagung.
Ibu : Bubur jagung?Mana boleh guna yang ni punya..
Saya :Kenapa pulak?
Ibu : Kalau nak bubur, bukan guna yang ni, guna lagi satu, kalau yang ni sesuai buat puding jagung.
Saya : La..kena tukar plan la ni.(sedih)


Begitulah ceghita The making of Puding Jagung... hehe. So, here what you need.

Bahan-bahan:

1 cawan tepung castard
1 1/2 cawan jagung manis
3/4 cawan gula
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair

Cara-cara:

1.bancuh tpung dan susu cair
2.masukkan semua bahan kedalam kuali/periuk(ikut suka la janji boleh masak) dan masak sehingga pekat.
3.angkat dan tuang dalam loyang.
4.tunggu sejuk dan masukkan dalam peti ais.
5.ready for serve!





So, apalagi tunggu, pergi dapur, cari bahan dan lakukan.Mudah sekali kan. Selamat mencuba!



1 comment: