Tuesday, March 26, 2013

Good to know


Assalamualaikum dear,


Baru - baru ni satu pemeriksaan kesihatan  percuma telah diadakan di hadapan sebuah pasaraya. Pasaraya apa biarlah ianya menjadi rahsia.Walaupun tahu korang tak nak tau pun.kankankan.

Oh sebelum terlupa, sebenarnya tujuan asal nak beli sedikit barang untuk dibawa pulang ke kolej tersayang, tiba tiba terdrop by dekat satu khemah tu, Mula-mula tak tau pun ada pemeriksaan kesihatan .ingatkan ada kenduri ke apa.(ok taw agak tak munasabah kenduri depan pasaraya)sebab ada banyak makanan .serius tak tipu!

Tiba-tiba sorang nurse ni menghampiri dan tanya umur berapa?dalam hati nak cakap 18 ke 20 tahun, sebab rasa diri ni muda lagi, huhu.at last 20 thun jugak yang terkeluar dari mulut ni.dan nurse yang baik hati tadi pun bagi sekeping borang dan booklet kesihatan untuk diisi.

Setelah half dakwat pen telah digunakan untuk mengisi borang tersebut(sungguh hiperbola ayat hang) maka sesi pemeriksaan dimulakan. siap ada checkpoint lagi.


1. Timbang berat dan ukur ketinggian

tujuan utama nak kira BMI ;BODY MASS INDEX..bagus ni kalau korang tahu berapa BMI masing-masing. Melalui pengiraan bmi ni kita dapat tahu adakah berat kita sesuai dengan ketinggian kita atau sebaliknya. dan I'm normal.

2. Blood pressure

Time ni agak gementar sikit, sebab aritu masa nak derma darah , check2 tekanan darah kurang .tu yang tak layak nak derma darah.kemon la doktor2 malaysia, sepatutnya gembira la ada orang sudi untuk mendermakan darahnya.ni tak tolak mentah2.ah barang yang lama jangan dikenang*sigh(berdrama jap). tapi bila check Alhamdulillah normal 120/70.

3.Ujian Thalassemia.

Thalassemia is a blood disorder passed down through families (inherited) in which the body makes an abnormal form of hemoglobin, the protein in red blood cells that carries oxygen. The disorder results in excessive destruction of red blood cells, which leads to anemia.

source:http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000587.htm

Pendek kata. kurangnya sel darah merah.(memang pendek terus).Masa ni sedikit darah di lengan ku telah diambil untuk diuji. keputusan mungkin akan keluar 2 minggu lagi.Hopefully ,ok lah.

4. kandungan gula dalam darah.

ha, ni nak ghoyak, walaupun diri ini tiada sedikit pun darah Kelantan, tapi kecintaan diriku terhadap benda-benda manis ni sangatlah tinggi. bukanlah sampai tak dapat dibendung, tapi sampaikan sambal pun nak manis, apa kessss!so, agak risau la kalau2 muda2 lagi dah ada kencing manis kan.tapi luckily normal dengan kiraan 5.8.

Walaupun nampak agak ringan pemeriksaan kesihatan ni, tapi sebenarnya sangatlah penting. Tak semstinya orang yang berusia je harus buat pemeriksaan yang kerap. tapi kita yang muda2 ni,(I termasuk sekali taw dalam golongan muda.hee) jangan anggap muda bebas tanpa penyakit. Tak salah kita periksa sejak awal sebab cure better than prevention. Takkanlah dah terhantuk baru tengadah kan.

Lastly, buatlah pemeriksaan kesihatan jika berkesempatan terutamanya kalau nampak ada pusat2 kesihatan yang buat pemeriksaan free2 ni.anywhere and anytime. Lagipun pantas dan efisyen nurse2 ni buat kerja plus makanan dan minuman pun disediakan, kira 2 in 1 lah.

Salam =)

No comments:

Post a Comment