Friday, November 9, 2012

Aku Manusia Lemah

Assalamualaikum w.b.t,,

yayy. hari ini again and again aku menaip post in midnight dimana semua manusia sedang tidur dan burung hantu sedang berkeliaran.hahaha, scary tak?dan aku?macam biasa lah, waktu tidur masih tak menentu,

So, just a random post yang mana tiba tiba aku tergerak hati nak berkongsi pandangan aku tentang manusia. yes manusia itu dijadkan oleh Allah semuanya sama, asal yang sama dan kedudukan yang sama, cuma yang membezakan adalah Iman dan ketaqwaan. mungkin aku bukanlah orang yang selayaknya untuk memberi nasihat or something else yang related towards religion, tapi apa yang nak aku kongsi adalah satu perasaan yang mana semua orang mengalami.iaitu sedih.

Mesti korang rasa macam nak pang laju laju je kan kat tuan tanah ni..haruslah semua orang ada perasaan sedih kann.haish, tak normal la seseorang tu kalau takde perasaan camni. tapi perasaan sedih yang aku nak ceghita ni adalah sedih kehilangan seseorang yang kita sayang. adakah orang yang kita sayang tu kita hanya sayang semata2?selama kita berkawan dengan dia ?mungkin kita sendiri tak perasaan yang mana sebenarnya kita sendiri bergantung harap pada mereka. mesti korang macam pening2 kan apa yang makcik ni mbebel kan.takpe2.hehe

Just take an example, bila kita dah berkawan rapat dengan dia atau hidup dengan dia, seboleh2nya perkara yang kita boleh lakukan seorang diri , kita masih perlukan dia di sisi kita, sebab kita rasa kita tak boleh buat dan need somebody that we trust, we love to help.then, bila dia jauh, jauh, dan jauh dari kita ,kita rasakan satu kehilangan yang teramat.dan perasaan sedih yang tak terhenti.

Jadi, korang rasa kenapa boleh terjadinya perkara macam ni?sebab kita dah letakkan dia sebagai orang yang kita bergantung harap. jadi, bila tempat untuk kita bergantung harap dah hilang, kita rasa macam loss and tak tau apa yang tinggal dalam hidup kita lagi. tapi kita tak sedar sebenarnya tempat bergantung harap kita yang kekal ada bersama kita, iaitu Allah. Dia sentiasa bersama kita, tak pernah meninggalkan kita walau sesaat, tak pernah membiarkan kita terumbang ambing dalam kesusahan tanpa menunjukkan jalan keluar.cuma kita, manusia dari ciptaan Dia, hambaNya, kadang kadang lupa pada Dia.





Kita diberi peluang hidup untuk melihat dunia, bukan semata2 melihat dengan sepasang mata, tapi sebenarnya melihat dengan mata hati.berusaha menjadi yang terbaik sebagai bekalan diSANA.kadang2 bila kita terlalu meletakkan seseorang itu penting untuk kita,kita lupa Dia yang lebih penting.memang betul kita harus mengamalkan 'hablu minaAllah wahablu minaAnnas' tapi jangan sesekali kita lupa yang paling utama adalah Dia.

Kadang2 aku sendiri terlupa ,dan sebenarnya tujuan aku menulis ini pun sebagai peringatan untuk aku, dan seboleh2nya harap korang yang membaca dapat manfaat bersama , mungkin ada kekhilafan pada penulisan dan kata-kata.jadi mohon maaf atas kekhilafan tersebut. Good night and sleep well!

No comments:

Post a Comment