Saturday, November 10, 2012

Home to the Sickness

Assalamualaikum w.b.t. semua..jawab jangan tak jawab.hehe

Selamat berWeekend di hari Sabtu yang cerah ni.Ok..today my post is in afternoon.Yayy!So, usually when weekend comes, the best place to be is HOME!kan?angguk sekarang.takmo geleng2.haha.

Jadi, nak dijadikan ceghita ,just as simple story, takde la smpai nak buat novel kan(mengarutt je*)..seorang kawan cik dilla ni dah mengadu yang dia tersangatlah homesick atau dalam perkataan mudah.nak balikkkk rumahhhh.Rumah oh Rumah.!sebelum tuk meh cik dilla bagi definition sikit pasai homesick ni.sumber Wikipedia.


The Oxford English Dictionary describes homesickness as a feeling one has when missing home.
Nampak tu,,missing home.Sebenarnya aku pun pernah mengalami masalah ni, walaupun rumah dan kolej takdela jauh berjam2.bagi aku perkara ni tersangatlah normal.biasalah kadang2 bila kita stress dengan assignment, dengan test, homework , down sangat2 and maybe other problems, kita rasa macam nak balik rumah, nak lari dari benda ni semua.tak nak hadapi sendiri.

So, cara yang aku amalkan adalah menelefon family aku. either talk to my mother or father even with my siblings. bagi aku cara ni sangat mujarab untuk aku.walaupun hati kata nak balik, tapi bila difikirkan balik, tak nak menyusahkan parents, aku padamkan niat tu, mungkin korang tanya apalah yang nak diborakkan dengan family kan????

Macam macam yang korang boleh borakkan.dan kalau korang dah tak boleh nak pendamkan masalah korang dan rasa pada family je tempat yang korang selesa nak mengadu, just go for it. sebab diorang lebih memahami diri korang dari orang lain.dan mungkin boleh cerita pasal kehidupan seharian korang.just a simple chatting, tapi percayalah sedikit sebanyak boleh mengurangkan perasaan homesick.dan ianya terbukti. aku menjadi lebih bersemangat untuk study dan of course untuk makan,*makan tu penting taw nak dapatkan energy. dan kata2 mereka sangat memberi inspirasi untuk cik dilla.

Dan jangan sesekali kita lari dari masalah ,tapi hadapilah!maybe it is hard but we do know before we face it ,right!masalah memang akan sentiasa mengejar kita, tapi masalah yang datang tu diturunkan oleh Allah.Allah takkan datangkan masalah tanpa ada penyelesaiannya.cume kita yang kena cari jalan penyelesaiannya.jadi, jangan lari dari masalah sebaliknya hadapilah dengan berani.!

Last but not least, cik dilla nak share satu doa yang kita semua boleh amalkan.kadang2 kita homesick mungkin sebab hati kita tak tenang, jadi jom sama2 kita amalkan..Insha Allah ketenangan itu bersama kita.


Thanks for reading and sorry if this post take your precious time.











No comments:

Post a Comment