Saturday, December 15, 2012

DO's and DON'ts in friendship #1

Assalamualaikum wbt,

Being friendLY and have a good friendSHIP is not same. Please admit it!ngehngeh

 Memanglah tak sama kan, yang satu tu ada penambahan Ly , lagi satu penambahan Ship. Dan seharusnya membawa makna yang berbeza. Dan aku percaya yang semua insan yang bergelar manusia tak kira lah duduk di barat kah, timur kah, utara kah, semuanya mempunyai kawan. Even haiwan sendiri mempunyai sahabat, apatah lagi manusia.

So, bila dah bermulanya satu perkenalan, keakraban mula terjalin, maka tempoh perkenalan itu telah membawa kepada satu relation yang dinamakan sebagai friendship. 'Friendship never die' ayat2 yang selalu digunakan especially time friendship day. and pleaselah dilla kembali ke pangkal jalan , straight to the point nak citer pasal apa tadi, ni dah melalut jauh ni.huahhua.Ok!sila tegur kalau dak ni buat hal lagi.

Siapa kata dalam persahabatan tak boleh berlaku pergaduhan? Mungkin kalau perempuan takdelah gaduh sampai bertumbuk berlawan gusti kan.tapi. .i'm just wondering.Ada ke?idk. yang aku tau mungkin perselisihan faham dan mungkin ada sesetengah yang gaduh mulut, alah macam bertikam lidah.hehe, so there's some rule that you must follow if you want your friendship being last-longer. Chewahh. ada gaya macam Dr. Love tak.?

DO's


Hormat - menghormati antara satu sama lain.

 Ini adalah perkara asas yang semua MESTI tahu. Hormat pendirian dia. Katakanlah si B ni bertanya sesuatu yang agak sensitif pada si A cth family(ada sesetengah orang yang tak suka bila ditanya tentang family). Mungkin niat si B ni baik, nak kenal lebih dalam lagi, tapi bila si A tidak memberikan respon seperti yang si B inginkan, please hormat pendirian dia, Jangan desak and keep asking he/she. Itu adalah private life dia, so kita kena hormat.



Beri sokongan

Sokongan daripada seorang kawan boleh menjadi sokongan yang luar biasa selain daripada sokongan keluarga. Especially bagi mereka yang bersekolah asrama. 24 hours kita akan menghadap muka diorang. jadi boleh dikatakan dimana sahaja engkau berada, aku di sisimu,eh sejak bila berjiwang ni.ampunkan patik.kuangkuangkuang .nak katalah dekat sini, setiap dari yang kawan2 kita lakukan dari sekecil2 kuman ke sebesar2 bola , mereka perlukan sokongan kita. siapa lagi yang akan support diorang kalau bukan kita.ye dok..??


Menjadi pendengar yang setia.

'ada mata , lihat. ada telinga, dengar, ada mulut, diam' (sing along with me.yeah!haha).korang tau tak lagu ni, ponat eden tulih lirik ni, nak nyanyi samo2.ekau tak taw pulok. nevermind2..btw.kadang2 kita ni menjadi pendengar yang terbaik bila nak bergosip .ha.masa tu bukan telinga je dengar, mulut sekali beralun2. free2 je kita bagi pahala kat orang yang digosip.kan2. So, apakata kita cuba menjadi pendengar pada mereka terutamanya ketika kesusahan. Mungkin kita tak dapat nak selesaikan masalah diorang, at least bila kita mendengar sedikit sebanyak dapat meringankan beban yang ditanggung.


Percaya dan saling mendoakan.

Kepercayaan sebenarnya adalah kunci utama dalam persahabatan. Sekali ada yang memberi racun dalam persahabatan kita dan kepercayaan kita 50-50 pada dia, alamatnya musnahlah persahabatan itu. Kalau betul kita berkawan dengan dia kepercayaan tu HARUS. Kalau betul kita ragu2 pada dia, selidik dulu sebelum buat apa2 keputusan. Lastly, doa, dan mendoakan. Tak kiralah jauh atau dekat, hanya doa yang menjadi penghubung yang terbaik. Doakan kejayaan , kesejahteraan, keselamatan , jodoh* optional.tapi ok jugak kan.hehe dan persahabatan .Moga sentiasa dibawah rahmatNya.


Please please please, kamu jangan nakal  shilap2.jagalah ikatan persahabatan yang telah korang bina. tak kisahlah since tadika ke, sek. rendah ke, sek menengah ke, bila2 lah, dengan sebaik2nya. Indahnya persahabatan itu bila ukhuah terbina. Saya pun bukanlah insan dan manusia yang sempurna nak berkata2. tapi jangan lihat pada empunya diri, lihatlah pada isi yang ingin disampaikan. Sama2 kita practice.


Peace !!

No comments:

Post a Comment